cats

PitaPata - Personal picturePitaPata Cat tickers

Saturday, December 15, 2012

a friend of mine...

assalamualaikum dan salam sejahtera..

it's been quite a while after the last post... hehe.. dont have any idea to share here...
erm.. this is only just a short post that is about a friend of of mine.. He is a HE,ok.. 
do not think that he is my hubby, baby, syg, or what so ever.. he is really just my friend...
from all the friend that i had ever met.. he is the only one that is never complain about wasting money to call.. wasting money to send sms...
and lately, he was very busy with his work and research.. but, he still manage to use his super duper precious time just to call me to say hi & ask how am i doing... thnk you very much, friend... a lot of things i owe u... huhuhu.. hope that u will achieve success in everthing that you do... ^_^

picture just for decoration... ^_^

Thursday, November 15, 2012

1 Muharram 1424


Assalamualaikum dan salam sejahtera


Alhamdulillah, dpt jugak bernafas di tahun yang baru ni (1434H). Alhamdulillah jgk sebab dapat mulakan tahun baru dengan puasa sunat. Tambah2 lagi hari ni hari khamis kan? Yang lebih menyebabkan saya bersyukur sangat2 pada hari ni adalah kerana dapat solat maghrib b’jemaah dengan abah. Dah lama sangat x dpt berjemaah dgn abah. Masa kecik2 dlu mmg setiap hari abah akn imamkan solat maghrib (solat fardhu yang lain agak sukar utk berjemaah krn sekolah dan kerja).  Saya pulak form 1 da msuk asrama. Mmg nk jmpe abah 2 sesekali je la. Tp, Alhamdulillah jgk kat skolah dlu mmg murid2 diwajibkan solat jemaah.


Ok, da melalut cerita lain pulak kn. Erm.. x taw nk gmbrkn perasaan macam mana bila solat berjemaah dengan abah tadi. Masa mula2 abah agkat takbir tadi, terus rasa cm nak nangis. Air mata da ada dh kat mata nie. Cepat2 seka air mata dan tumpukan perhatian utk solat. Kat cnie nk ckp, bila tahun baru je mesti cbuk sume ada azam baru kn. Tapi owg lebih tertumpu kepada tahun baru masihi kn? Tahun baru hijrah ni ade yang langsung x ambk kisah pun. Jd, apa kata kita ubah mentality kita dan tetapkan azam baru sempena dgn awal tahun hijrah, 1434 H nie. X ssh pun nk berazam, Cuma nk capai azam 2 kena usaha keras sket la. ^_^



Saya pun da ttpkn beberapa azam sempena tahun baru nie. Apa? Hehe.. takpelah, x perlu rasanya saya nk cte kat semua org ape azam saya 2. Bkn ape, risau x kesampaian nanti akan jadi buah mulut dan jadi bahan org nk mengata pulak kn. Puas dh dengar org mengata saya itu dan ini. Jd, kalo boleh, xnklah tambahkan lagi bahan utk mereka semua 2 mengata saya. Lgpun, saya sdr sy juga makhluk ciptaan Allah. Kalo dyorg mengata saya 2, mksudnye dyorg mengata ciptaan Allah la kn? Nauzubillahi min zalik! Cepat2lah istighfar ye kepada sesape yg suke mengata owg 2. Bukan setakat mengata saya je. Kepada yang suka mengata sy baik secara terang atau tersembunyi (mengumpat). Saya maafkn ape yg anda semua katakan pada saya, tp, jgn lupa mohon ampun pada Allah. Bukan nk menakutkan, hanya mengingatkan. Kerana sesunggunya manusia itu bersifat lupa, jd perlulah sentiasa diigtkan..

Sekian~~ Assalamualaikum.
p/s : SALAM MAAL HIJRAH 1434h

Tuesday, November 6, 2012

Selamat B'bahagia,kwn!!

Assalamualaikum...

ok.. tggl 1 paper lg.. pas2, abes sem 4.. dgr cm da lme je kn.. da 4 sem.. tp, de 4 sem lg nk kna tempuh.. mkin b'tmbh sem 2.. mkn mcm2 nk kna lalui.. huhuhu... ni pun dah nk cuti.. utk last paper nie.. cm da mls sgt da nk bc pape.. hadoi!! esok kalo xleh jwb.. jgn nanges ek, atiqah!! salah sndr.. spe srh mls.. kui3...

hujung tahun nie.. da terima beberapa invitation dh utk walimatul urus.. tp, sume jauh2 nie.. cmne la nk g.. kpd kwn yg m'jemput 2.. terima kasih krn menjemput,ye.. tgk keadaan dlu.. x jnji la dpt g ke x.. huhu..

walaubagaimanapun, kalo sy x dpt nk smpi sne 2.. sy ttp doakan.. awk2 sume.. bahagia sehingga akhir hayat dgn pasangan masing2 ek.. insyaAllah.. :)


gmbr sekadar hiasan.. ^_^


ramai jgk da ty2 sy nie.. ble plak mjlis sy nie.. hahaha.. sy hanya mampu t'senyum dan jwb.. "insyaAllah, ade owg yg dtg meminang nnti.. sy kahwin la.." ^_^ lgpun, sy msh ade akk n abg yg x kahwin lg kn.. xkn lah nk langkah bendul.. 2 bendul nk kna langkah 2.. kui3...


ok, lastly.. skali lagi saya ucapkan selamat pengantin baru kepada kwn2 yg bakal berkahwin.. selamat bertunang kpd yg akan bertunang... ^_^...


sekian~~

Sunday, November 4, 2012

just sharing~~




kadangkala orang yang mencintaimu, adalah orang yang tak pernah menyatakan cintanya kepadamu...

kerana orang itu takut kau akan berpaling dan menjauhinya...

dan bila di suatu masa, dia menghilang dari pandanganmu...

kau akan menyedari, dia adalah cinta yang tidak pernah kau sedari.....














~~Aku terima nikahnya~~

Sunday, October 28, 2012

Minggu Peperiksaan menjelma lagi!!

assalamualaikum dan salam sejahtera...

ok, terus kepada tajuk post ini.. minggu peperiksaan bagi seluruh pelajar IPG akan bermula esok.. mesti skrg ni sume tgh sibuk m'jalani persiapan terakhir sblm peperiksaan.. kan? hehe.. All da best utk sume kwn2.. harap dpt jawab exam dgn tenang dan dpt keputusan yg baik! insya Allah.. ameen~~




p/s : jaga kesihatan ye, kwn2.. jgn study kuat smpi lupe nk rehat.. :) bykkn selawat dlm dewan pekse nnti lbey2 lagi kalo de t'lupe fakta apa2.. do your best, Allah will do the rest!

Tuesday, October 16, 2012

Jika Itu Ketentuan - Nya - Part 5


assalamualaikum.. 
setelah sekian lama tidak menyambung cerita...... sambungan dari Jika Itu Ketentuan - Nya - Part 4

Hari-hari berlalu seperti biasa. Cuma satu perkara yang berbeza. Bermula daripada sehari selepas hari lahirku yang lalu, setiap pagi sebelum ke sekolah aku akan menerima panggilan telefon daripada Iqbal. Kadang kala Iqbal yang mengejutkanku sekiranya malam itu dia tahu aku lewat masuk tidur. Perasaanku kini tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Hanya Allah yang tahu betapa bahagia dan indahnya hidupku kini.

Suasana sekolah seperti biasa. Cuma aku agak sibuk menguruskan beberapa tugas untuk persiapan sambutan hari guru peringkat sekolah. Acara itu bakal diadakan dalam dua hari lagi. Maklumlah, mengajar di sekolah rendah, walaupun hari guru, namun tetap guru jugalah yang perlu menganjurkannya. Tapi tidak mengapa, itu semua telah menjadi tanggungjawabku, aku redha. Lagipun bukan susah sangat. Perlu letakkan beberapa hiasan di dewan. Siap semuanya. Kerusi-kerusi akan disusun oleh para pelajar dengan pantauan daripada pengawas-pengawas bertugas.

Sudah tiba waktu rehat. Tapi malas pula rasanya nak makan. Masih kenyang lagi mungkin aku bersarapan dengan makanan berat pagi tadi. Tanpa ku sedari ada sepasang mata yang memerhatikan gerak lakuku sejak dari tadi.

insyaAllah.. nntikn sambungannya...

Wednesday, October 10, 2012

Muara Hati


Cinta terpisah ruang waktu
Tetap cinta bersatu dalam hatiku
Walau raga kita tak mungkin bersama
Ku yakini hati kan tetap setia

Ku percaya ke mana pun kau berjalan
Suara cinta menuntunmu kepadaku
Kerna bila cinta sudah bersemadi
Takkan terpisah hati

[Chorus]
Demi cinta dalam hatimu
Ku yakin engkau untukku
Meski jejak pisahkan kita
Cinta kan bawa kembali padamu

Aku ada kerna kau ada
Dan cinta hatiku hanyalah untukmu

Jalanku tertuju padamu
Ke mana pun kan pasti kembali

[Ulang chorus]

Demi cinta dalam hatimu
Biarkan aku merasuk
Bersatu dalam hatimu
Hanya dirimu dan aku

Demi cinta dalam hatimu
Biarkan aku merasuk (merasuk dalam hati)
Cinta

Saturday, October 6, 2012

untuk awak....

Semalam awak datang ke dalam hidup saya. Saya cuba berikan cinta semampu yang saya tahu. Awak ajar saya, apa tu kasih sayang, awak ingatkan saya apa itu rindu. Tapi tiba-tiba awak hilangkan diri. Tanpa beritahu apa salah saya yang sebenarnya..

Hari ini, saya cuba jadi kuat. Cuba menjadi tekad seperti mana diri saya sebelum awak muncul dalam hidup saya. Andai kata, di luh mahfuz mmg sudah tertulis nama awak sebagai takdir hidup saya, saya terima dengan hati terbuka. Sebab saya masih sayangkan awak.

Tapi jika ada yang lain tertulis "dia" adalah jodoh saya yang sebenarnya, saya minta 1 sahaja. Doakan saya mampu lupakan awak. Sebab saya mahu mencintai pasangan dunia dan akhirat saya setulus hati. Kerana dialah " pelengkap buat kaki saya melangkah ke syurga "



sekian~~

Tuesday, October 2, 2012

takkan pernah ada.....


Dia memang hanya dia
Ku selalu memikirkannya
Tak pernah ada habisnya
Benar dia, benar hanya dia
Ku selalu menginginkannya
Belaian dari tangannya
Mungkin hanya dia
Harta yang paling terindah
Di perjalanan hidupku
Sejak derap denyut nadiku
Mungkin hanya dia
Indahnya sangat berbeda
Ku haus merindukannya

Reff:
Ku ingin kau tahu isi hatiku
Kaulah yang terakhir dalam hidupku
Tak ada yang lain hanya kamu
Tak pernah ada
Takkan pernah ada

Benar dia, benar hanya dia
Ku selalu menginginkannya
Belaian dari tangannya
Mungkin hanya dia
Indahnya sangat berbeda
Ku haus merindukannya

Back to Reff

Kuingin kau selalu di pikiranku
Kau yang selalu larut dalam darahku
Tak ada yang lain
Hanya kamu
Tak pernah ada
Takkan pernah ada

Sunday, September 30, 2012

awak! sy rindu awak!

salam....

hai.. skrg ni mmg x smpt nk update hr2.. nk seminggu skali pun payah.. bz manjang.. huhu.. tp, xpelah.. segala yang dirancang berjalan lancar.. alhamdulillah...

erm.. dlm masa bz2 nie.. mcm2 la g berlaku.. de jgk perkara2 yg mengguris hati sanubari nie.. itu xpe lg.. biasa la kn.. bila da pnt mmg emosi sket.. huhu.. tp, yg mcm peliknyer kn.. knape la sy msh igt lg kat seseorg 2,ye... huhu.. awk2.. knape sy igt kat awk ek? awk bknnyer igt sy pun kn.. huhuhu..

sy taw.. antara kite.. da lama sgt b'akhir dh.. awk pun mungkin da bahagia da dgn owg len.. maklumlah, mmg trus lost contact kan ngan awk.. ble sy mengadu kat kwn2 rapat saya psl awk.. dyorg sume akan ty soalan yg sme.. soalan dyorg.. pe yg de kat awk smpi sy xleh nk lupekn awk.. saat itu... sy pun x taw nk jwb ape,wak.. sbb sy pun x taw knape sy xleh lupakan awk lgsung.. mungkin sbb nama awk da t'kunci dlm hati sy nie..

awk, kalo la sy boleh bgtau awk betapa rindunyer sy kat awk kn... mesti sy x taw nk ucap mcm mana... xtaw sy nk gmbrkn mcm mana perasaan sy tu.. xpelah, awk.. mungkin mmg bkn jodoh sy dgn awk.. mcm manapun.. sy ttp akk kenang awk dlm setiap doa sy.. moga awk bahagia dan berjaya dlm idup awk.. sy taw.. cita2 awk sgt tggi.. moga awak capai n realisasikan ye cita2 awk tu.. sy doakan dr jauh..

akhir sekali, sy nk jgk ckp lg skali.... sy rindu awk!!!




continue alone.....

Tuesday, September 18, 2012

T_T

assalamualaikum dan salam sejahtera...

erm.. lama sgt dah rsenya x tulis apa2 kat cnie,kn.. kali t;akhir menulis masa bulan puasa ari 2.. Ari ni dah 2 zulkaedah dh.. 2 hr dh syawal berlalu.. macam2 yang berlaku sepanjang sebulan lbey nie.. disebabkan itu jugaklah, x sempat nk update apa2 kat cnie.. dengan esaimen yang menggunung.. BIG plak tbe2 diawalkan.. hurm.. macam2 yang berlaku.. tp, alhamdulillah.. sume dapat diharungi dengan sebaiknya.. minggu depan ni pulak 4 hari kena b'khemah kat mersing.. yg ni untuk perkhemahan unit beruniform...

oklah, untuk perkhemahan 2.. kta cte pas balik nanti la.. ni nak cite dlu apa yang berlaku sepanjang sy x menulis apa2 nie... erm.. rasanya, kalo reader sume ikuti blog nie.. mesti igt kn post sebelum nie.. yg sy kata tima ksih sudi hadir dalam hidup saya 2... kalo x igt pun xpelah.. huhuhu... sbb bnda 2 dh tamat kn... mesti korg fikir.. eh, skjpnyer..!! men2 je ke??... nk wat stok ade2 je ke?? huhu.. jujur sy cakap.. sy x prnh berniat nk mainkn perasaan sape2.. tp, apakan daya.. memang idup sy ni ditakdirkan hanya untuk dipermainkan je.. sume yg muncul dalam hidup saya nie... bkn utk serius pun.. sje2 je.. satu je sy mintak kat cnie.. jangan mainkan hati saya.. jangan bina harapan setinggi langit,kalo x mampu nk capai.. tolong sangat2.. tolong jujur dengan saya.. itu je harapan saya.. saya manusia biasa.. saya x larat dah nk tanggung sume nie.....

i'm begging you.. please.. stop making my heart a toy... :'(

apa yang sentiasa bermain kat fikiran saya ble saya cdey nie... saya akan terfikir.. mmg sy ni dilahirkan hanya untuk dipermainkan ke?? hurm.. tahu siapa diri saya.. saya bukanlah alim ulama' yang mahir agama.. saya bukanlah seorang yang bertudung labuh.. berniqab... tp, sy sedar.. saya adalah muslimah.. saya masih tahu batas2 perkara yang boleh dan tidak boleh dilakukan.. yang betul atau yang salah.. sesungguhnya.. labuh tudung seseorang itu bukanlah pengukur keimanan.. Ye! bkn sy mahu katakan bahawa iman saya tinggi.. saya akui, saya insan yang sentiasa lupa dan leka.. sebab 2 sy perlukan owg yg sentiasa mengingatkan saya dikala saya terlupa.. tapi, hakikatnya... apabila de org yg hadir dalam hidup sy.. mesti kejap je.. tp, xpelah.. nk wat cmne kn.. sume ALLAH dan tulis.. kte kna ikut je..cuba untk ikhlaskan diri dalam sume perkara.. insyaAllah, kita akan rasa seronok w/pun buat perkara yang kita x suke pada awalnya..



isu seterusnya... BERAT badan.. erm.. org gemuk ni menyesakkan pandangan dan dada setiap org yang memandang ke ek? sebabnyer.. bila seseorg itu berbadan "semangat" mesti ade je ejekan dan tohmahan yang die bakal dengar.. xyah nk jauh2 sangat.. relatives kte sndr pun suke mengejek2 kalo kita ni "semangat".. ade je yang x kena dengan setiap perkara yang kita wat.. oh! lupe plak.. owg besar nie.. mungkin mengganggu penglihatan,kot.. 2 sebab la rasa menyemak je kn ble mereka2 ni ade depan mata korg.. huhu... hakikatnya.. cube korg pk.. de ke owg kat dunia ni yg XNK cantik??? kalo owg kurus 2, semestinya cantik ke???? de jgk yang kalo jumpe owg kurus.. "kurusnyeeeeeeeeeeerrrrrrrrr!! x makan ke,weh?" la.. kurus xleh.. gemuk xleh.. adoi.. payahkan manusia  nie.. de je bnda yang dy x puas hati.. huhuhu...

erm.. oklah.. lenguh pulak nak taip byk2 nie.. sampai cnie dlu.. sekian...





Wassalam..




Tuesday, August 14, 2012

PBS 4 : PBS akhir!!!

assalamualaikum dan salam sejahtera...

ok.. mmg skang lme sgt nk tggu update post baru... hihi.. kali ni nk update sket2 je pasal PBS 4.. ni PBS akhir utk kiteorg yg sem 4 nie.. lepas nie.. kiteorg nek sem 5 kna g Praktikum plak! adoi... x taw la pe nk jd.. haha.. tp, insyaAllah.. ok je,kot...

nk upload gmbr.. tp, cm x bpe nk seronok la update gmbr.. x ske plak nk update gmbr sndr... hihi. kali ni buat kat SK Simpang 5 Darat, Bukit Gambir.. sje je x nk wat jauh2.. (erk?? x jauh ek??) sbb da nk raya kn.. dapat balik awal.. hehehe...

2 je kot nk cte.. xde pe yg best pun.. hahaha...

sekian~~

Monday, August 6, 2012

Terima Kasih,awk!!

assalamualaikum...

erm.. alhamdulillah.. masih diberi kesempatan untuk menghirup udara milik Allah ini.. satu2nya yg kita dapat perolehi dgn bebas.. secara percuma.. Subhanallah..

Ya Allah, aku mengucapkan syukur kepadamu kerana memberi aku peluang untuk turut merasai bahagia.. aku tidak tahu sampai bila bahagia ini milikku,ya Allah.. namun aku mohon, seandainya benar dy yang hadir dlm hidupku kini adalah ADAMku.. yg terbaik untukku.. maka kau satukanlah hatinya dengan hatiku, ya Allah.. hanya kepadamu aku memohon... jika kau takdirkan dy utk insan lain.. maka, jangan biarkan ak hanyut dengan perasaanku sendiri, ya Allah... ameen~~

kpd awk.. terima kasih byk2.. sbb awk sudi hadir dlm hidup sy dan menceriakan hidup saya.. saya harap awk bukanlah mcm insan2 sebelum ini yang pernah hadir dlm hidup saya.. hanya dgn niat untuk mengambil kesempatan terhadap kelemahan dan kekurangan sy.. sy nk awk taw.. sy ni byk kekurangannya.. jd, sy harap.. awk dpt belajar untuk menerima segala kekurangan saya terlebih dahulu sebelum awk membuatsebarang keputusan.. seandainya, awk x dpt menerima segala kelemahan sy.. sy redha, awk..

sekian~~




segala kebergantungan hanya kepada ALLAH.... letakkan keyakinan hanya pd ALLAH.. insyaAllah.. Allah akan berikan ape yg t'baek utk kita.. :-)

Sunday, July 29, 2012

^_^v

assalamualaikum dan salam sejahtera...

sangat lama x update disini.. banyak sgt kekangan masa dan kurang sempat nk menaip dicnie.. alhamdulillah da msuk bln Ramadhan. mlm ni insyaAllah da malam ke-10.. semoga saya dpt menjalani ibadah puasa ini sehingga ke akhirnya...

nk dijadikan cerita.. sehari sebelum Ramadhan.. seseorg telah meminta izin utk mengenali saya.. pada mulanya, perasaan pelik mula menyapa.. sebab sebelum ni pun bkn x prnh chat ngan dy.. prnh je.. tp, btol la kate dy.. x knal sgt pun.. just knal biase2 je.. hehe..

x tahu kenapa.. buat pertama kalinyer.. hati rasa tenang tatkala seseorg hadir dalam hidup saya.. YA ALLAH.. andai ini ketetapan oleh-Mu.. satukanlah hati kami... peliharalah kami daripada melakukan sebarang maksiat..

kepada awk, terima kasih kerana hadir dalam hidup saya... kalo betul ALLAH anugerahkan awk sbg ADAM saya.. saya redha.. sy terima dengan hati yg ikhlas,wak.. sebelum kita ade ape2 ikatan ni.. saya harap.. ALLAH akan sentiasa menjaga jarak dan hubungan antara kita..


sekian... wassalam...

Saturday, July 14, 2012

Semoga Cepat Sembuh hendaknya....

assalamualaikum....

erm.. lama x update blog.. mcm2 kekangan yg x dpt diketepikan skang nie.. t'lalu sibuk dgn itu dan ini.. erm.. hr ni jgk da msuk 2 mggu x blk muar.. biasanya jgn ckp la.. mmg tiap2 mggu balik.. minggu lepas g Konvensyen Fiqh kat UTM Skudai.. 2 yg x blk.. mggu ni pulak ade seminar kesedaran kanser.. macam2 pengetahuan baru dpt hari nie.. semua berkaitan dengan kesihatan wanita la.. seriau jgk ble penceramah 2 tnjuk gmbr2 kanser.. adoi... takut! YA ALLAH berikanlah kesihatan yang berpanjangan kepada kami... ameen~~

lepas tamat seminar.. tggu zohor.. lepas 2.. dengan lafaz BISMILLAH.. kami memulakan perjalanan ke parit jawa, muar.. tujuan utama untuk menziarahi ustaz kami yg kini sedang terlantar sakit.. doktor mengesahkan beliau menghidap minor strok.. sungguh sayu hati tatkala melihat ustaz kami yg merupakan seorang yang sangat ceria tiba-tiba hanya terbaring lemah.. x taw nk gmbrkn perasaan pada ketika itu bagaimana...

YA ALLAH, beri kekuatan kepada ustaz kami ini untuk meneruskan hari-hari yang mendatang... berikanlah kesihatan kepadanya, YA ALLAH.. agar dapat terus berdakwah menegakkan agamamu...

tatkala melihat isteri ustaz yang ceria.. sy t'fikir.. betapa kuat dan tabahnya isteri ustaz.. sedikit pun tidak mempamerkan riak sedih mahupun mengeluh dengan keadaan si suami demi memberi kekuatan dan semangat kepada suami tersayang.. semoga Allah merahmati keluarga kalian... semoga saya juga akan menjadi sekuat itu sekiranya telah bergelar isteri kelak... ameen~~

semoga keluarga ustaz dan ustaz sendiri terus bersabar dengan ujian yg mendatang ini..



sekian~~
Assalamualaikum....

Thursday, June 28, 2012

sakit yg x nmpk... tp, pedih yg amat.....

assalamualaikum dan salam sejahtera...

agak lama jugak jari jemari tidak bermain2 untuk menaip di cnie.. huhu..kekangan masa dan pelbagai aktiviti yg dilakukan menyebabkan pengurusan masa menjadi tidak teratur... erm.. hari nie cume nk ckp.. psl tajuk kat atas la...

sakit yg x nmpk... tp, pedih yg amat.. mcm kita semua sedia maklum kn.. kalo kita jatuh, luka dan berdarah.. mmg sakit.. tp, kte nmpk.. sekurang2nya kita boleh bersihkan darah tersebut dan sapu ubat.. sama jgk kalo kite tgh potong sayur ke pape ke.. tiba2 pisau 2 menghiris jari kita... sakit bukan kepalang.. tp, sama jgk la mcm td. kte taw mne yg perlu dirawat... kalo hati dan perasaan kte yg t'luka... huhu.. ntahlah....

masalah sekarang.. ramai manusia yg ambik x endah pada bnda2 yang dy x nmpk nie.. nk ckp ape pun.. ckp je.. x prnh nk pk perasaan orang yg mendengar.. x ambik kisah sama ada seseorang 2 suka dgr atau x.. masalah paling besar adalah apabila seorang yg b'ilmu.. tp, bila cakap hal owg.. mengata owg sne cnie... mengeji owg sne cnie.. mengaibkan owg sne cnie.. seolah2 macam xde ilmu... huh! ape nk jd la dlm dunia sekarang nie kn...

dalam konteks lain pulak, kalo kte xde perasaan pape kat s/one.. jangan pernah mencetuskan sekelumit pun pengharapan dia kepada kita... huhu.. kalo kata kawan biasa.. buat cara cm kawan biasa... kan3?? lagi senang.. xyah nk pk pening2 sgt lah.. huh! kalo da ade niat mmg nk maen2kn hati owg... nk b'suka-suki dgn owg 2, tp, padahal sekadar mengisi kekosongan yg ade... sudah2 la, weh.. xyah nk wat gitu.. takut lama2 timbul perasaan benci pulak...

last sekali, mcm sedikit nasihat la,kn... x kira la kat mana kita hidup kat muka bumi Allah nie.. peraturan dan hukum Allah ttp sama.. kalo jelas haram.. maka haramlah.. xleh la nk kate da biase.. jd, xpe teruskan lakukan dosa 2.. dlm hal nk cr rezeki pun.. nak watpe kita keje kalo dalam masa yg sama kita terpaksa melanggar hukum Allah yg telah jelas lagi nyata : cth : majikan x bg pakai tudung(tutup aurat)... cube la cr keje lain.. muka bumi Allah ni luas.. x rugi kalo kita usaha lebih sket.. yg penting keredhaan Allah 2.. bkn harta benda yg x kekal 2.. huhuhu


~~sekian, wassalam...

Saturday, June 23, 2012

Tima kasih, mama!!

assalamualaikum dan salam sejahtera...

hai.. lme kan x update blog.. hehe.. x taw kenapa jari jemari ni malas je nk menaip walaupun hati membuak2 bercerita itu dan ini. hihi.. xpelah.. asalkan update kan.. xde la tggu smpi setahun ke dua tahun baru nk update...

diam x diam.. da seminggu da naek sem baru.. baru sem 4.. sume sekali de 8 sem.. bru smpi setengah perjalanan.. huhu.. xpe2.. life must go on.. dalam minggu ni jgk.. keputusan peperiksaan untuk sem 3 keluar.. IPG sy ni lmbt sket keluar keputusan.. de IPG yg leh cek on9 je..  hehe.. tp,xpe.. asalkn ade result 2..

erm.. alahmdulillah.. keputusan baik.. sangat tidak disangka2.. semua 2 rezeki Allah bagi.. hehe.. kalo nk ikutkn cara sy jwb ari 2.. x taw la bpe je ntah yg betul.. lg2 la paper arab.. haha.. cmne pun.. ttp bersyukur dengan kurniaan Allah ini.. terus bgtau abah n mama... mereka gembira.. turut gembira sbb berjaya menggembirakan mama n abah terchenta.. hihi..

pd hr yg sme dpt result 2.. mama mesej.. mama ty nk makan ape.. hihi.. mama belanja.. jd, sy pun blk la hujung mggu nie.. kebetulan jgk roadtax kete mati.. abah da renew.. tggl nk ambk kat umah je.. hihi..

hr jumaat, smpi umah da dkt mgrb.. sbb de mjlis persaraan lecturer IPG ni.. 2 yg grk dr IPG lmbt.. hehe.. tp, alhamdulillah.. smpi jgk dengan selamat w/pun pnt sungguh kaki menekan2 clutch, tukar2 gear rentetan daripada banyak kenderaan yang berada di sepanjang jalan.. ceh! da mcm info trafik la pulak.. haha..

pas solat mgrb.. mama terus ajak.. jom! hihi.. g pizza hut!! tima kasih, mama!!! x taw da nk tulis ape lg.. smpi cnie je la.. hihi...

x ingat pe nama pizza ni.. haha

adik bongsu ngan mama.. hihi

mkn sekeping pun da kenyang.. haha

http://areteaqahishak.blogspot.com
hihi...


sekian~~ Wassalam..

Tuesday, June 12, 2012

Aku Ada, Kau Ada?

assalamualaikum dan salam sejahtera...

eh2.. tengok tajuk macam pernah dgr kn? hehe.. ni la tajuk cte yg agak baru jgk la skang nie.. Kepada yang x taw.. cte ni dilakonkan oleh Shaheizy Sam dan Yana Samsudin.. Kamal Adli pun ade jgk.. hehe.. yg bestnyer.. penggambaran cte ni wat kat korea.. tp,kn pd sy.. xyah wat kat korea pun boleh.. jimat sket kos.. sbb x bpe nk function pun korea 2.. hihi.. (padahal jeles dyorg dpt jln2 kat korea yg sejuk tu.. hihi) apa2 pun.. jln cte nice.. byk scene2 yg suspend gak r.. igtkn dy nk wat cm nie.. tp, rupenyer n wat lain.. haha.. sape2 yg da tgk.. mesti boleh fhm.. yg x tgk lg.. tgk lah.. haha...

ni la cte 2.. hihi..

erm.. dlm keseronokan tgk cte nie.. tbe2... t'bayang2 pulak kenangan zaman sekolah dlu.. erm.. kalo ikut cte nie.. heroin 2 ske sgt kacau hero ni.. dr kecik lg.. mcm2 bnda dy wat.. rupe2nyer dy ade hati kat hero 2.. hehe.. kenape t'igt? erm.. ada la mse kat skolah dlu.. sowg ni.. ske sgt la kaco sy.. ade je yg x kena.. mmg sje ske nk cr gaduh.. pernah sekali dy ambik beg sekolah sy.. pas2, yg lg menyakitkan hati pd mse 2.. dy 2 da la mmg ganas.. pegi plak lukakan tangan dy dgn pisau.. x pasal2 beg sy 2 kna darah dy skali.. haish.. mcm2 hal...

gaduh2.. jgn x gaduh.. hihi


nak dijadikan cerita.. bermula daripada 2 la kiteorg mula rapat... makin lama kenal.. makin senang dengan dy... erm.. tp, 2 sume tggl kenangan je.. owg pun slalu kate.. ajal, maut.. jodoh, pertemuan.. sume di tgn tuhan... skang ni da lost cntc da pun.. de la jgk dpt taw sket2 sal dy dr kwn.. tp, stkt sket2 je la.. huhu..

erm... oklah.. setakat ni je la nk cte.. cte lbey2 tkut jd tlalu emosi la pulak.... sekian...

~wassalam....

Saturday, June 9, 2012

80th entry @ 09062012

assalamualaikum dan salam sejahtera...

Diam x diam... da pun msuk entry ke-80.. hehe.. rajin jugak sy m'update blog rupenyer.. puji diri sendiri walaupun, pada hakikatnyer... blogger laen lg rancak update blog masing2.. tp, xpelah.. sy buat blog ni pun sbb nk suka2 je.. hehehe....

Erm.. tanggal 09062012 ni jugak merupakan ulangtahun kelahiran yang ke-22 untuk seorg kwn sy... (erk? dy masih anggap sy kwn dy ke x.. sy pun xtaw..) alhamdulillah.. Awak masih diberi peluang oleh Allah untuk bernafas di bumi Allah ini... semoga awk akan sentiasa berada dalam rahmat-NYA.. semoga awk jugak berjaya dalam setiap bidang yg awk ceburi,ye...


gambar hiasan je,ye.. x mmpu sy nk wat kek cmnie.. kalo watpun.. spe nk mkn kn..?? awk jauh.....................................

oklah.. itu je nk ckp.. ari ni agak keletihan sbb t'pksa meredah jln yg jammed mse nk anta n blk drpd anta adik blk uni dy kat melaka.. xpelah.. dlu sy sekolah jauh2.. abah da penat da jemput n anta.. skang ni.. tlg abah pulak la,kn...

ok.. sekian~~ wassalam...

Friday, June 8, 2012

"pandai anak mama"

assalamualaikum dan salam sejahtera...

erm.. ske kn ble dgr ayt kat tajuk entri nie... lg la mama t'syg yg sebut.. hai! mmg seronok.. hihihi... sje je la nk cte kat cnie kan.. knape mama ckp cm 2.. hihi..

dr smlm lg... mama kata nak makan soto pulak.. tp, pg td pun mama x sempat nak buat.. jd, seperti apam polakdot hari 2.. sy pun merealisasikan la impian mama t'sayang... siapkan sume bahan2... pas mama g keje terus mulakan aktiviti memasak.. sbb banyak yg nk kena sediakan.. soto kan.. mcm2 bahan dy kena ada.. hihi...

perkara pertama yang dilakukan, rebus ketupat segera.. yg ni kena cpt2 sbb nk tggu masak pun plg2 sejam lebih.. pas2, bukan leh terus makan.. kena tggu sejuk dlu.. baru boleh potong.. ok.. biarkan ketupat2 segera 2 masak sendiri..

siang ikan bilis pulak.. sbb nnti nk wat "bergedil" = burger jawa.. hahaha memandai je bg nme lain kn.. pas2, kopek kentang pulak.. potong, goreng, tumbuk.. masukkan bahan utk wat bergedil 2.. cm ikan bilis, lada itam,daun sup+daub bawang.. pas2, bulat2kn.. akhir sekali, salut telur n goreng.. hihihi...

ops! soon jgn dilupa.. goreng jgk soon 2.. pas2, masukkan dalam bekas.. takut lemau.. akhir sekali wat kuah soto dy la kn.. wat lmbt sket kuah nie.. sbb ayam x lembut lg.. bru kuar dr peti ais. hihi.. eh, lupe.. sambal kicap pun kena wat jgk..

siap sume.. hidangkan la masa mama blk utk 'lunch hour'... mama ty.. wat sambal kicap n goreng soon x.. sy ckp la.. soon de dlm tupperware merah mama 2... mama senyum n ckp "pandai anak mama"... hehe.. ske2.. haha...

soto.. soto... hehe
sekian~~

Thursday, June 7, 2012

polkadot vs bubur nasi!

assalamualaikum dan salam sejahtera..

hai, sume! bpe ari dh x update blog.. bkn malas.. bkn xde masa.. masa t'lebih2 kat umah nie.. maklumlah.. cuti kn.. hehe.. cumenyer line internet ni yg t'lalu lembab dan x mampu nk loading utk new post.. alhamdulillah.. hari ni ok la pulak.. hihihi...

ok.. hari ni.. mcm biase la.. bgn pagi.. bersihkan diri... solat subuh.. lepas 2, g dapur.. mama ngan abah tgh sarapan.. smpi je dapur..

mama : mama x buat sarapan la ari nie..
abah   : ala.. biskut banyak.. makan je ape yg ade..
saya   : aah2.. xpe.. nnti kte msk utk tgh hari..

mama pun senyum je.. taw mama penat.. hari2 ulang alik keje.. pas2, nk sediakn makanan sume2.. mmg penat.. hihihi...

perkara pertama yg sy buat lepas 2.. terus masak bubur nasi.. sbb tgk dlm peti banyak telur asin.. dapat masa mama n abah g keje kawen.. hihihi.. pas2, trus timbang tepung n masukkan segala bahan2 yang diperlukan untuk wat apam polkadot.. dah selalu dah buat apa nie.. cume kekangan masa.. da lme jgk la x buat.. smlm pulak mama kata nk mkn.. 2 yg terus buat 2.. hihihihi....

ni la apam pokadot nyer... hihihihi
 
ni tunjuk setiap kombinasi warna yang ade.. yg pandai math.. leh la kre probability brape kombinasi yg boleh dihasilkan. hihi....



tgh buat apam 2.. sambil2 msk bubur... mama call......




mama : kak, bubur da cyap masak?
saya    : bubur da cyap.. tp, lauknyer belum masak.. kte tgh buat kuih ni,ma...
mama : owh.. mama nk blk makan nie.. kwn2 mama ramai yg puasa.. mls nk g kedai sowg2..
saya    : tp.... blom cyap msk....
mama : xpe2.. goreng telur je... (smbil mama t'gelak kecil)
saya    :ala........ kesian mama...

saya tamatkn panggilan.. terus ambik bahan2 masakan pulak.. biasenyer mama kuar makan kol 10.. tgk jam bru kol 9.45.. ok.. sempat lg nie.. hahaha.. mulalah ak kelam kabut macam kat MASTERCHEF.. hahahaha...

alhamdulillah... mama sampai x lame lps 2.. tggu bbrp minit.. dapat makan apam polkadot.. dpt jugak makan bubur nasi.. hihihi.. mama kata lapar sbb pg td x sarapan.. kesian mama.. xpelah.. mama pun da makan.. nnti blk tgh hr makan lg ek, ma.. td cm kelam kabut je.. hihihi

bubur nasi yg express dan sgt simple.. hahaha




ok.. sekian utk hari ini... ^_^ terima kasih kerana sudi luangkan masa untuk baca...

Thursday, May 31, 2012

Followers...

assalamualaikum dan salam sejahtera...

haha.. sekali lg update utk hari ni.. erm.. tjuk post psl followers.. knape ye? xde papepun.. cume.. td mse on9 blogspot nie.. tgk kat dashboard.. eh, 29 followers?? bkn ari 2 bru 28 ke? haha..

tima kasih kepada followers yg sudi follow blog yg x seberapa nie.. tujuan blog ni dibuat pun.. cuma untuk suka2 dan isi masa terluang.. hihihi....

kepada yang xnk follow pun xpe.. 2 hak masing2 kn.. xkn la kte nk pksa.. hihi.. ni pun adik yg bru2 berkecimpung dlm dunia blogger nie.. da cbuk nk b'lawan2 spe yg rmi followers... haha.. gudluck, dik! kui3...


pesanan khidmat masyarakat ini khas utk seorg budak bernama fiza ishak.. hahahahahaha


oklah.. xde pe lg nk cte... sekian~~

Kek Pisang x jadi.....

assalamualaikum dan salam sejahtera....

apa khabar semua? harapnyer semua yang sedang membaca post nie sehat,ye.... insyaAllah....

erm..ok.. hari ni cume nk cte psl kek pisang yg x menjadi.. haha... ni 1st time la wat kek pisang 2.. haha.. pki hentam je pun..mama cume ckp je cara2.. xde resepi xde ape.. terus la buat... setel semua.. msukkan dalam oven.. 1/2 jam lepas 2..kek pun siap.. hahaha.. tp,yg kelakarnyer.. kek 2 x nek cm slalu yg mama buat..haha.. w/pun.. rasa tetap ada.....

ble mesej mama.. mama kata mungkin sbb x ckup lama,kot pukul telur.. xpelah, ma.. kte tggu mixer baru mama ek.. minxer kecik ni.. jenuh nk tggu naik.. kui3....


ok la.. 2 je.. nk cte.. hahaha.... ^_^


sekian~~


*cube gembira w/pun hati tgh sedih... beberapa hari lg.. dy btol2 la hilang dr idup sy...... kpd awk..kalo awk baca la post nie.. tp,mcm x je...huhu... ucapan sy..semoga awk bahagia selalu,ye... maafkn sy sbb x dpt lupakan awk...

Wednesday, May 30, 2012

Jimat Belanja Kahwin... ^_^

assalamualaikum dan salam sejahtera...

erm.. cuti2 mcm nie.. x taw sbnrnyer nk update ape.. maklumlah.. xde event pape sgt kan.. duk umah je.. hihi.. ape je yg boleh buat? erm... baca majalah.. hihi.. baca punya baca.. tertarik pada satu artikel nie.. tajuk dy seperti mana tajuk di atas la.. hihi.. bukan sbb da x sbr nk kahwin ek.. cume sekadar nk berkongsi je.. sbb lately kawan2 pun sume da ramai yang kahwin kan.. yg bakal kahwin pun ade.. jd, sme2 la kte kongsi ilmu sket.. hihihi... artikel 2 cte psl cara2 uk jimatkan belanja kahwin.. hihihi.. ni la cr2 dy...

  1. Perbandingan Harga - kena rajin mencari di web atau kedai2 barangan perkahwinan untuk bandingkan harga. perbandingan ketara akan berlaku dari segi jenama/ material.. p/s : ambik yg biasa2 je.. byk lg nk gune duit lepas kahwin nnti.. 
  2. Elakkan Pinjaman Wang - huhu.. xkn nk kawen pun smpi nk wat loan pulak.. nnti pas2, loan rumah pulak..loan kete lg.. adoi.. x payah sume 2.. 
  3. Masak sendiri - ni kalau duduk kampung, oklah.. kalo yg duk kawasan perumahan.. boleh je nk pggl katering.. sbb nnti mmg sume pekerja katering 2 yg akn setelkn sume.. ^_~
  4. Ikut Adat - org melayu kn de macam2 adat.. boleh nk ikut adat.. tp, jgn sampai keterlaluan@menyalahi agama Islam.. ^_^
  5. Islam Yang Terbaik - perkahwinan 2 kn diibaratkan sebagai mendirikan masjid.. jd, ikut la landasan agama yang betul dalam mendirikan masjid anda..apa2 pun jgn sampai menyalahi adab agama islam.. contoh : karaoke, tarian dsb...
  6. Tajaan - spe yg ade dapat tajaan 2.. alahmdulillah..tp, jgn smpi meminta2 ye.. wat malu je.. hihihi...


cincin xyah yg smpi b'juta2 ringgit...

jgn lepaskn peluang kalo de sale!!.. hihi

ok.. 2 je la serba sedikit yang dapat dikongsi utk hari nie.. ^_^

Monday, May 28, 2012

Lappy sakit........ :(

assalamualaikum dan salam sejahtera.....

erm.. ok.. hr ni da msuk 3 hari cuti.. erm.. xde g mne2 pun.. kalo ade pun.. g hospital muar.. sebab atuk msuk hospital.. huhuhu.. erm... semalam pas blk dr melawat atuk kat hospital... on la laptop.. nk tgk FB ke.. twitter ke kan... tbe2.. ble on... ADOI!!! putih je screen..pas2, cm ade itam2 sket... haiya... time ni jgk la dy ni nk wat hal.. fulus da la xde.. huhuhuhu.. erm.. ntah la.. bnda buatan manusia kan.. mne la ade yg sempurna.. mne la ade yg kekal.. huhuhu...

oklah.. 2 je nk cte pun.. nnti kalo de pape.. sy update lg.... huhuhuhuh

sekian~~

Wednesday, May 23, 2012

errrr..... repeat ke???

assalamualaikum dan salam sejahtera...

erm.. selesai 1 lagi paper utk exam sem 3 nie... x taw la nk ckp cmne ek.. tp, kalo kena repeat pun mmg cm pasrah je.. huhuhu

kwn2 kuar dewan sume masih t'senyum.. bincang2 lg jwpn sesama mereka.. erm.. tahniah, kawan2!!

huhu.... x taw da la nk kate ape........ T_T

erm... isk3x..........

Tuesday, May 22, 2012

Ahlan Wasahlan, Ya Rejab....

assamualaikum dan salam sejahtera..

ok.. pendek je post utk hr nie.. cume nk igtkn yg kita sekarang dan masuk REJAB.. lepas rejab Syaaban pulak.. Pas2, Ramadhan! ok.. skrg da boleh sedia untuk menghadapi Ramadhan Al-Mubarak 2.... Byk2kanlah doa mula dari sekarang...

sme2 kita amalkan doa nie.. ^_^
ok.. itu je.. sekian~~

Monday, May 21, 2012

Jika Itu Ketentuan - Nya - Part 4


assalamualaikum dan salam sejahtera.. 

ni sambungan untuk post yg lalu - Jika Itu Ketentuan - Nya - Part 3


Aku berlari ke bilik untuk mengangkat telefon bimbitku itu. Ya Allah! Aku terduduk. Aku terkesima apabila melihat nama di skrin telefonku memaparkan nama ‘Iqbal’. Insan yang amat ak rindui selama bertahun-tahun itu. Tanpa ku sedari, air hangat mengalir ke pipiku. Menggeletar jariku untuk menekan butang hijau. Ana yang menyedari telefon bimbitku itu masih tidak berhenti berbunyi, segera ke bilikku.
“Ieqa, kenapa ni?” Ana kaget melihat keadaanku.
“Iq… Iq… Iqbal,”jawabku dengan sedanku yang masih bersisa.
“Jawabla,Ieqa. Ini yang kau mahukan, kan? Jawab, ya,” Ana memberikan semangat. Ana jugalah yang menekan butang hijau di telefon bimbitku itu.
“As…… as… as.. Assalamualaikum,” sapaku.
“Waalaikumussalam. Ieqa, is that you?”
“Ya. Saya ni,” jawabku pendek.
“Owh.. Ingatkan orang lain tadi. Takut juga awak dah tukar nombor. Tak sangka awak masih guna lagi nombor ni.”
“Erm…. Ya. Guna lagi. Cuma jarang. Sebab ada nombor lagi satu.”
“Owh.. Ieqa sihat?”
“Alhamdulillah. Sihat. Iqbal?”
“Alhamdulillah, sihat juga. Ieqa, Happy Birthday! Minta maaf, lambat pula ucap,” ucap Iqbal sambil tergelak kecil. Mungkin mahu menyembunyikan kegugupannya walaupun aku masih dengan suaranya yang teragak-agak itu.
“Thanks. Saya tak sangka awak masih ingat lagi.”
Kami berbual panjang malam itu. Macam-macam cerita kami kongsikan bersama. Seperti tidak ada apa-apa yang pernah berlaku antara aku dan dia. Aku bahagia. Aku bersyukur, Ya Allah. Ini adalah hadiah hari lahir yang amat berharga untukku.

Sunday, May 20, 2012

3 lagi.... huhuhuhu....

assalamualaikum dan salam sejahtera..

ketika post ini ditulis.. saya masih berada di rumah.. ok.. kalo kat rumah mksudnyer.. mmg study ntah ke mne la.. dh la de 3 paper lg... adoi.. ble la nk abes.. x sabar nk cuti.. w/pun xdelah cuti lme sgt kn.. 3 mggu je.. jadilah.. daripada tak cuti langsung... ^_^

paper seterusnya hari selasa nie.. de gak t'pk nk blk kampus esok.. tp, ble pk2 blk.. xleh jd nie.. kalo blk esok.. alamatnyer mmg ntah ble la studynyer.. haha.. xpelah.. dengan berat hati.. petang ni blk la semula ke kampus.. sket je lg nk abes sem nie.. 3 paper je lg.. x byk 2.. kna positif! ^_^

^_~


ok... sekian...

Saturday, May 19, 2012

TUTTI FRUTTI : Again???

assalamualaikum dan salam sejahtera....

ok.. dikala semua kawan2 tgh bz study utk exam yg bakal menjelma.. sy plak boleh update blog kn.. haha.. bkn x study.. tp, cm da x msuk plak pe yg dibaca.. dah la bc sbjek yg bkn bahasa melayu kn.. jd da mlm2 mcm nie.. lmbt sket saraf2 kat otak ni b'fungsi untuk translate n paham ape yg dibaca.. kui3..

kalo ikut tajuk.. TUTTI FRUTTI.. erm.. ari 2 mcm baru je post sal bnda ni kan?? haha.. nk dijadikan cerita.. adik saya sorg nie.. t'ingin nk makan katanya.. tp, sy pulak yg dapat mkn dlu.. owg belanja pulak 2 kan.. dy mcm sedikit jeles la mse 2.. jd, ble blk umah ujung mggu nie.. pegi la bwk dy pegi TUTTI FRUTTI... bru bkk cawangan dy kat muar nie.. kre best jgk la g awl2 nie.. de 20% diskaun.. ble da abes promotion nnti.. untuk student boleh dpt 10% diskaun.. ok la 2... KOT la.. x taw la mmpu ke x nk pegi lg.. hihi...
w/pun da kna paw.. kna senyum gak dpn kamera.. hahaha

ambik coklat lebih sket.. sbb da taw rsenyer sedap! haha
ok... 2 je yg nk dikongsi.. sekian~~

Friday, May 18, 2012

Jika Itu Ketentuan - Nya - Part 3


assalamualaikum dan salam sejahtera.. maaf.. lmbt pulak bg sambungan cte.. hehe.. tp, xpe kan.. bru cm surprise sket.. hihihi...
  sambungan drpd >>  Jika Itu Ketentuan - Nya - Part 2
Masuk hari ini, sudah genap sebulan aku bergelar seorang guru. Alhamdulillah aku semakin selesa dengan profesion dan tugas-tugasku. Malahan aku berasa bangga dan gembira kerana cita-citaku semenjak dari aku di bangku sekolah rendah lagi, kini menjadi kenyataan. Oh, sebelum terlupa. Hari ini juga merupakan hari lahirku yang ke-26. Aku bersyukur kerana masih lagi dikurniakan nikmat iman dan Islam sehingga sekarang. Alhamdulillah.
Pagi-pagi lagi, Ana telah mengejutkanku bangun dari tidur. Ada kejutan katanya. Entahlah sudah memang menjadi lumrah agaknya, kalau hari lahir, ada sahaja yang ingin mengenakan. Tapi, itu semua pengalaman. Bila lagi nak merasa seronok. Sementara masih single ni lah nak berseronok dengan kawan-kawan.
“Selamat hari jadi, Ieqa!” ucap Ana sambil menghulurkan sebuku kek hari jadi kepadaku.
“Terima kasih, Ana. Tak payah la susah-susah macam ni,”jawabku dengan perasaan terharu sambil memeluk erat Ana. Aku memang jenis yang sentimental sikit, touching pun ya juga. Bergenang air mataku.
“La…. Kenapa touching lak ni? Janganlah nangis, Ieqa. Gembira la sikit. Senyum,” kata Ana sambil menyeka air mataku. Aku tersenyum bahagia.  Aku amat bersyukur kerana dikurniakan seorang kawan yang baik hati dan sangat mengambil berat tentangku.
Tidak lama selepas itu, aku menerima panggilan telefon daripada kampung. Mama dan abah yang telefon. Nak ucap selamat hari jadi katanya. Alhamdulillah. Hubungan mama dan abah baik walaupun pernah diduga beberapa kali sebelum ini. Hanya kesyukuran yang mampu aku ucapkan kepadamu, Ya Allah.
Aku masih ingat ketika peristiwa tersebut padaku, aku sedang berperang mengharungi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia. Setiap kali aku menelefon mama, pasti mama akan menangis. Walau bagaimanapun, mama hanya meminta aku bersabar dan menumpukan sepenuh perhatian kepada peperiksaan yang akan aku tempuhi selain memohon aku berdoa untuk kesejahteraan mama dan abah setiap kali selesai solat.
Saat aku selesai peperiksaan, aku pulang ke rumah tanpa mengetahui apa-apa masalah yang sebenarnya berlaku dalam keluargaku. Aku juga ingat aku sensitif apabila setiap daripada adik-beradik aku hanya bercakap tentang masalah tersebut tanpa aku faham apa maksud mereka. Aku merajuk seharian sehinggalah  aku diberitahu oleh adikku tentang masalah yang sebenar.  Aku sudah dapat mengagak sebenarnya. Aku cuma mahukan kepastian. Sejarah lama berulang kembali. Abah sekali lagi menghancurkan harapan mama dan kami sekeluarga. Abah ada hubungan dengan wanita lain.
“Ieqa, are you ok?” soal Ana lantas menyedarkan aku daripada terperangkap dalam memori lama.
“Ok. Kau jangan risau la,” jawabku sambil tersenyum kelat.
“Kalau tak ada apa-apa, kenapa kau nangis ni?”
“Aku terharu la. Tak sangka kau celebrate sampai macam ni sekali. Dengan kek sekali. Thanks, Ana.”
“Biasa je ni. Dahlah. Cukup-cukupla sesi sedih-sedih ni. Jom potong kek.”
Terima kasih, Ya Allah kau satukan kembali keluarga kami dan kau telah temukan aku dengan Ana, seorang teman yang dapat berkongsi suka duka denganku,Ya Allah. Sesungguhnya hanya kepadamu ku berserah segalanya, Ya Allah.  
Malam menjelma lagi. Begitulah resmi alam ciptaan Allah. Berlalu siang muncullah malam dan begitulah sebaiknya. Allah jadikan siang supaya manusia bertindak sebagai khalifah memakmurkan dunia ini dengan sebaiknya. Allah menjadikan malam pula untuk manusia berehat dan beribadat kepadanya pada ketika satu per tiga malam. Pada waktu itulah malaikat turun ke bumi dan mengaminkan doa-doa yang dipohon oleh hamba-hamba Allah yang memohon kepada-Nya. Aku berasa sangat tenang memerhatikan langit malam yang dipenuhi dengan bintang-bintang dan cahaya bulan.
“Ieqa! Kau kat mana?” jerit Ana.
“Aku kat luar ni, kenapa?” soalku kembali.
“Handset kau bunyi la. Tak nak angkat ke?”
Aku keliru. Setahu aku, aku sedang memegang handsetku di tangan. Aku mengambil angin malam sambil mendengar alunan nasyid dari telefon bimbit kesayanganku ini. Aku segera masuk ke dalam rumah untuk memastikan aku tidak tersilap dengar dengan pernyataan Ana tadi. Aku bertanya kepada Ana. Barulah aku teringat yang aku bawa keluar sekali tadi, nombor celcom. Ada satu lagi telefon bimbit yang aku gunakan nombor maxis. Ya Allah, macam mana boleh lupa nie. Subhanallah.

akan bersambung >> Jika Itu Ketentuan-Nya Part 4

"THAT" Memories : Not that easy for me to delete it......

assalamualaikum dan salam sejahtera...

Memories= kenangan=Ingat!!!

Setiap org yang hidup kat dunia nie semua mesti de kenangan masing-masing kn... x kisah la kenangan manis ke.. kenangan pahit ke.. mmg semua yang bernama manusia 2 akan merasainya.. itulah yang kita panggil rencah kehidupan.. ade yg watkan kte t'senyum sowg2.. ada jugak yang wat kte rse nk marah.. ade jgk yang wat kita rasa cdey...

nk dijadikan cerita.. keluarlah saya sekali lagi pada malam ini.. kali ni keluar dgn junior pulak.. dy ade sedikit masalah peribadi.. sje je la nk hepikn dy.. 2 yg ajak dy keluar jln2.. hirup udara segar malam2 nie.. hehe.... x jauh mne pun jln.. setakat BP MALL je.. kalo pelajar2 IPGKTHO ni.. mmg tmpt biase sgt dh.. kalo t'serempak ngan sesiapa 2.. mmg leh kata semua kenal la.. hahaha....

BP MALL... ^_^


ok.. masih x smpi lagi objektif sebenar post nie.. haha.. xpe.. slow2 dlu.. harap readers sume dapat bersabar ek... ok.. pas jalan2.. cr brg ape yg nk dibeli.. singgah lah kat kedai mkn yg mmg de kat bp mall.. pas mkn.. jalan2 lg.. tbe2 t'nampak 1 kedai nie.. erm.. selalu nmpk je.. tp, x rse papepun.. hr ni x taw knape nmpk kedai 2 rasa syahdu je.. huhu.. sng ctenyer... nmpk MAXIS centre..

nampak perkataan ni la td.. trus t'igt mcm2.. dan mcm ade satu perasaan pelik tbe2 menyelinap dlm hati.. huhu


erm.. kisahnya.. dlu prnh jd pengguna hotlink@MAXIS nie.. lme jgk la gune no 2.. drpd 2006-2012.. 2012 ni la sah yg no 2 da expired.. mse birthday ari 2.. igtkn nk topup la.. sbb da lme x topup.. igtkn leh dpt free call.. rupe2nyer.. no 2 da expired.. huhu.. mse 2 rasa cm.. down je.. sayang sgt2 kat no 2.. byk kenangan drpd no 2... no 2 pun.. bkn sy beli sndr.. erm.. sng cte.. mcm2 kisah la psl no 2.. huhuhu..

w/pun no 2 da xleh gune.. simcard 2 ade lg.. kad yg de tulis PUK no tu pun.. msih disimpan dgn baik.. huhu


balik bilik pun.. ty kat room8.. leh ke kalo nk ambk blk no 2.. dy kate kwn dy de jadi kes cm sy jgk... mmg xleh da nk renew.. sbb no 2 mmg da xde dlm p'khidmatan.. huhu.. xpelah.. nk wat cm ne kn.. bnda da jd.. lgpun, kalo msih gune no 2.. kenangan2 dlu 2.. cpt je menerjah blk msuk dlm ingatan.. huhu.. wat cdey je.. xnk da cdey2 nie.. PENAT sgt kalo cdey2 nie.. kna jgk wat2 HAPPY.. kna jgn senyum dan gelak.. w/pun pd hakikatnyer... ntah ape la hati kte 2 rse.. huhu..

oklah.. da makin melalut pulak.. sekian~~

Thursday, May 17, 2012

1st time ever : Tutti Frutti!!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

ok.. malam ni update blog mlm2 sket.. jarang ni update mlm2 mcm nie... hehe.. ni pun sbb de ruang kosong sket la sblm paper exam seterusnya.. hehe..

nk dijadikan cerita.. keluarlah saya malam ni dengan seorang kawan.. pusing2 bkn men jauh.. semata-mata nak g teman dy makan je.. hahaha.. tp, xpelah.. bukan selalu pun.. sesekali je kn... lepak punye lepak kat kedai mkn 2.. tgk jam da mcm agak lewat la pd ak.. tp, dy kate awl lg.. sabo je la~~ tp, blk jgk la kn...

on the way nk blk 2.. singgah la plak kat Tutti Frutti... alamak! ak ni orang kampung.. mne la reti, beb nk beli bnda2 gini... adoi... xpelah.. owg nk belanja punye pasal kn.. ikut je la.. haha.. ok, mula2 masuk mmg blur habis la.. adoi.. pe org kata 2, "rusa masuk kampung".. seb baek la pekerja kat ctu tunjuk jgk la cmne cr nk beli.. malu jgk la sbnrnye mase 2.. hahaha...

ok.. selesai beli.. g kaunter.. timbang.. sume nyer tmbh2.. RM 27++.. adoi.. mahalnyer.. seb baek owg belanja.. kalo sendiri nk bayar.. pening gak 2.. mne nk cr duit.. kui3..

isi da xde.. x smpt ambik gmbr mse isi ade.. hahaha..


last sekali.. blk la semula ke ipg t'cinta nie.. hehehe...

Sekian...

Wednesday, May 16, 2012

Edisi Khas : Hari Guru 16 Mei 2012

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Pejam celik.. pejam celik.. Eh, hari ni dan 16 Mei 2012.. Erm.. ape ek sambutan yang biasanya meriah masa 16 Mei nie?? hahaha.. konfem semua orang tahu dah kn... Mestilah HARI GURU...  :)

Alhamdulillah.. Saya pun bakal bergelar seorang guru suatu hari nanti.. Jika mengikut perkiraan, kira-kira 2 1/2 tahun lagi.. tamatlah pengajian saya di IPG dengan rasminya.. In Sya Allah.. Lepas 2, x taw la akan dipostingkan ke mana.. tp, mmg x dapat buat ape lah kn.. dalam surat tawaran dah termaktub yang saya akan bersedia untuk ditempatkan di mana-mana sekolah setelah tamat pengajian.. :)

Ni la surat tawaran msuk IPG.. baca perkara 6!! haha..

Alhamdulillah juga.. saya berada di mana sekarang hasil daripada didikan guru-guru yang saya sangat sayangi.. 2 tokoh pendidik UTAMA yang menjadi idola saya adalah En Ishak Bin Subari & Pn Noraini Bt Mahmood.. Erk??? Sape mereka berdua ni,ye? mesti x prnh dgr kn nama tokoh2 yang sy kagumi nie?? hehe.. mereka berdua inilah yang menyebabkan saya lahir ke muka bumi ini.. ABAH dan MAMA saya yang tercinta!! merekalah yang memberikan didikan awal kepada saya.. bermula dengan rasminya saya mendapat pendidikan di dunia ini apabila abah membaca iqamah di telinga kiri saya pada 2 Mac 1990 sehinggalah sekarang.... abah dan mama masih tidak putus-putus memberikan nasihat dan dorongan kepada saya... :)

Selain itu, guru-guru yang telah mengajar saya daripada kecik sampailah besar nie.. terima kasih diucapkan.. kredit kepada guru-guru SK BUKIT TUNGGAL, Segamat ; SK SERI JONG, Muar, SA SERI JONG, Muar ; SEKOLAH BERASRAMA PENUH INTEGRASI RAWANG, Selangor ; KOLEJ MATRIKULASI JOHOR ; dan IPG KAMPUS TUN HUSSEIN ONN..

tanpa didikan daripada guru-guru semua, siapalah saya.. Tanpa guru-guru semua, entahlah di mana la saya berada sekarang agaknye.... TERIMA KASIH, CIKGU!!



sedikit renungan bersama :

“Belajarlah ilmu, belajarlah ilmu untuk ilmu dan tunduk patuhlah kepada orang yang kamu belajar ilmu dari mereka.” – Riwayat At-Thabrani.

berdasarkan hadis diatas dinyatakan dengan jelas bahawa, tunduk patuhlah kepada orang yang kamu belajar ilmu dari mereka.. siapa mereka nie? Mestilah cikgu kan.. kalau hadis pun da pesan kepada kita untuk hormat cikgu2@guru-guru kita... xkanlah kita nk wat x taw je kan kandungan hadis nie... Renung2kn dan selamat beramal~~

Sekian~~