cats

PitaPata - Personal picturePitaPata Cat tickers

Sunday, July 17, 2011

warna-warna kehidupan... ^_^

salam... bertemu lg kte di entry yg seterusnya.. erm.. hari ni nk kongsi psl warna pulak.. maklumlah owg perempuan mmg sgt peka bab2 warna nie.. tp, kdg2 hiasan atau pakaian yang dikenakan macam x sesuai je kn utk sesuatu event mahupun tmpt.. ape2 pun,biarlah secara bersederhana.. ^_^ ok, jom kte lihat bagaimanakah warna-warna ini memainkan peranan dlm hidup kte...

Ungu - mengandungi keseimbangan merah yang merangsang dan biru yang menenangkan. kesan sesetengah tona ungu mungkin agak keterlaluan, tetapi penggunaan rona seperti pastel lavender untuk sesebuah bilik boleh memberi rasa segar. ungu juga menggambarkan ciri kemewahan dan kekayaan. tambahan dari itu, warna ungu dapat merehatkan minda dan membuat keputusan yang lebih rasional.

Biru - biru mencerminkan kepercayaan, tidak bergantung dan komited.biru juga menggambarkan keamanan kesejahteraan dan selamat. biru biasenya lebih mudah untuk dipadankan dengan banyak warna.biru juga dikenali sebagai warna bersih.

Kuning - kuning menyerlahkan suasana tawa riang, kegembiraan dan hari-hari yang indah. seseorang yang dikelilingi dengan warna kuning akan lebih optimis. walaubagaimanapu, tona kuning tidak boleh terlalu keterlauan kerana akan  menimbulkan rasa kurang selesa dan keletihan pada mata.

Hijau - hijau bermaksud semulajadi,subur,sihat dan muda. hijau terjadi daripada gabungan warna biru dan kuning iaitu gabungan warna sejuk dan hangat. kehijauan semulajadi memperlihatkan rasa segar dan nyaman. hijau juga dikaitkan dengan iri hati, tuah dan murah rezeki.



p/s : setakt ni dulu,ye.. untuk warna-warna seterusnya.. kte bertemu di entry akn dtg.. tunggu... ^_^

2 comments:

aSmiE said...

wah3 die..hbtnya..hehehe

noruleareteaqah ishak said...

ala.. mne de hebatnye... lupe lak nk tulis rujukan.. hahaha.. ni akk ambk dr majalah NUR.. :)

Post a Comment