cats

PitaPata - Personal picturePitaPata Cat tickers

Monday, July 25, 2011

warna-warna kehidupan 2.. :)

Assalamualaikum dan salam sejahtera..
erm.. lme jgk rse bru nk update yg bru ek.. mntk maaflah.. mcm2 bnda nk kna wat.. bkn ngadap laptop je.. hehe.. ok, kali ni kte smbung ek ttg warna-warna yang laen plak.. 


Merah - dalam spektrum warna, merah merupakan warna yg plg 'hangat'. Warna merah dapat merangsang badan dan pemikiran serta memperbaiki peredarannya. Warna merah juga sangat berkesan untuk menarik perhatian seseorang. Walaubagaimanpun, anda tidak digalakkan menggunakan warna merah dengan keterlaluan, lebih baik dgn jumalah yang sedikit pada tempat dan keadaan yang bersesuaian. Merah juga boleh menampilkan ciri elegan dan menambah banyak karakter pada skema-skema warna kedua-dua kontemporari mahupun tradisional.

Merah jambu - merah jambu@ pink seringkali dikaitkan dengan keremajaan dan keseronokan. Merah jambu merupakan warna yang menampilkan kegembiraan, ceria dan adakalanya seperti 'bebas daripada masalah'. Ia juga turut dibayangkan sebagai warna romantik dan rasa kelembutan. 
Fakta yg menarik : merah jambu merupakan warna yang sesuai dan tepat untuk cinta.

Jingga - Jingga merupakan warna yg terhampir dengan merah. Ia berkait rapat dengan masa-masa seronok, suka ria dan hari-hari yang bertenaga. Berbanding warna-warna yg lain, terdapat kesan-kesan positif dan negatif yang kuat pd warna jingga. Warna jingga asli melahirkan rasa 'sangat suka' atau 'sangat benci' pada seseorang. Bagi tema tradisional, tidak sesuai menggunakan warna ini.

Coklat - Coklat menyatakan kestabilan, kebolehpercayaan, setiakawan, dan senang didekati. Coklat ialah warna bumi (tanah) dan dikaitkan dengan semua unsur semulajadi dan organik.Ia juga mampu memberi suasana nyaman den selesa. Coklat boleh dipadakan dengan warna 'garang' atau warna 'hangat'.

Hitam - Warna hitam adalah persepsi bagi kuasa, kekuatan,elegan, misteri dan mewah. Ia juga warna kebijaksanaan selain menunjukkan stail 'tak lekang dek zaman' dan satu warna penegasan yang cntik untuk hiasan dalaman di rumah anda mahupun di pejabat. Hitam juga menunjukkan ciri 'serius' yang dapat membangkitkan emosi yang kuat. Hasil gabungan hitam dan putih biasenya memperlihatkan ciri sangat moden.

Putih - Putih menzahirkan ketulenan dan kesucian. Ia adalah gabungan semua warna yang ada dalam spektrum warna. Ia juga digunakan untuk menghasilkan kesan neutral.

Roda warna

Sekian.. Tima kasih sebab sudi baca.. :) semoga bermanfaat utk anda semua.
Sumber : Majalah Nur 
p/s : nk taw lebih banyak lagi pasal warna leh klik disini




No comments:

Post a Comment