cats

PitaPata - Personal picturePitaPata Cat tickers

Wednesday, October 26, 2011

Tanda Mukjizat Allah.. ^_^

Assalamualaikun dan selamat sejahtera...

erm... da lme sgt ni x update.. adoi.. bersawang sne sini da blog nie.. erm.. ni pun oleh sbb tv kat umah rosak.. da x taw nk watpe dh nie.. bc2 majalah.. then tertarik pd satu artikel yg bertajuk spt tertulis di atas... kita sebagai manusia, sememangnya x sedar ape yg ade kat sekeliling kita, malah ape yg ade kat diri ni sume nyer tanda2 kebesaran Allah.. yang nak dikongsikan hari ni ialah tanda2 kebesaran Allah yang ade pd diri kita sendiri.. ^_^









ha..... mcm2 da tgk kn.. meh cnie tgk lak ape penerangan2 penting yang perlu kita tahu.. selamat m'baca..!!

  1. Telinga - terdapat jaringan yang mirip dengan mata dan didalamnya terdapat 30 ribu sel pendengaran untuk memindahkan suara-suara paling halus. Manakala, dlm otak pula terdapat perangkat yang mengukur tingkatan masa agar suara sampai ke setiap dua telinga- menyingkap sisi suara bg manusia.
  2. Rambut - dianggarkan terdapat 300++ helai rambut diatas kepala kita. Pada setiap helai rambut terdapat pembuluh darah, otot, urat saraf, kelenjar lemak dan mcm2 lagi.
  3. Mulut - pada lapisan dalam mulut terdapat 500 sel. Setiap lima minit, 1/2juta sel mati di dalam dinding mulut bahagian dalam sehinggalah digantikan dengan 1/2juta sel yg baru..
  4. Hati - terdapat 300 sel yang mgkn keseluruhannya dapat membentuk menjadi hati baru dalam jgka masa 4 bulan. Terlalu banyak fungsi hati sehingga manusia x dpt hidup tanpa hati melebihi 3 jam.
  5. Mata - terdapat 140 juta alat yang menerima cahaya. Selain itu, dari mata hinggalah ke otak terdapat urat saraf mata hinggalah ke otak- ada seribu jaringan urat saraf lagi.
  6. Kulit - dibawah permukaannya terdapat 15 juta alat adaptor untuk meningkatkan kepanasan badan iaitu kelenjar peluh. Pada setiap kelenjar peluh terdapat adaptor yang mengatur paras suhu kepanasan badan dan juga mengubah suhu kelembapannya.
  7. Lidah - Terdapat 9 ribu alat perasa untuk mengenali rasa masam, manis, pahit dan masin.
  8. Jantung - Jantung berdenyut 60-80 denyutan dlm mse 1 minit. 1 hari= 100 ribu denyutan dan pam 800 ribu darah.
Erm..... byk lg kalo nk kaji pasal kekuasaan dan kebesaran Allah nie.. tp, rmi yg x sedar.. msih lg leka.. lupa yg xume ade kat kita ni pinjaman je.. Hidup kat dunia.. untuk seronok... x pk pun dunia ni sementara je... huhu.. sme2 lah kita Muhasabah diri kita...

*terima kasih krn sudi meminjamkan mata, otak, hati dan tangan mse bace post nie... peace!!
~~wassalam..~~

No comments:

Post a Comment